ضرورت خودآفرینی
در راستای بهر مندی از تجارب وتخصص اساتید دانشگاه و خصوصا اساتید فعال در حوزه کسب وکار و ارزش آفرینی در خصوص ضرورت های خودآفرینی به سراغ دکتر بهروز فرهنگیان رفتیم.دکتر فرهنگیان در سمت هایی چون دبیر اتاق تعاون استان فارس و رئیس کانون کارآفرینان استان فارس، از دغدغه های ارزش آفرینان استان وکشور اطلاعات کافی دارند.ضمنا از اساتیدی هستند که به صورت فعالانه در راه اندازی یا اداره کسب وکارهای مختلف نقش داشته اند.با هماهنگی خدمت ایشان رسیدیم و راجع به ایده خودآفرینی و ضرورت ها جهت آموزش خودآفرینی به دانش اموزان سال های آخر ،دانشجویان ،کارمندان و همه کسانی که در فکر انتخاب شغل یا کسب وکار هستند صحبت کردیم.
ایشان ضمن استقبال از این ایده ،رهنمودهای ارزشمندی داشتند که به صورت ویژه جهت بهره برداری شما خودآفرینان تقدیم می گردد.
در خصوص خودآفرینی ،تشخیص نیاز به خوبی صورت گرفته و می بایست استاندارد سازی و تولید محصول انجام شود.
مواردی که باید برای راه اندازی یک کسب کار باید یاد بگیریم متفاوت با مدیریت و اداره کسب وکار هست.یعنی یک مدیر کسب و کار نمی تواند در راه اندازی کسب وکار هم موفق باشد.
یک فرد اول باید سبک زندگی شغلی اش (کارمندی،کارآفرینی و..) را انتخاب کند و سپس شغلش را.یعنی اگر شما با سبک زندگی شغلی کارمندی مشکل داشته باشید و از اداره فعلی استعفاء دهید و در یک اداره دیگر کارمند شوید مشکلات شما حل نمی شود.برای کسب تجربه و راهنمایی باید از افرادی که در آن زندگی شغلی هستند راهنمایی و مشاوره گرفت.
افراد سه دوره شغلی دارند:
1_برای دیگران کار می کنند (شاگردی یا کارمندی و..)
2_با بکارگیری تجارب ناشی از دوره اول و مهارت های آموخته شده برای خودشان یک کسب و کار راه اندازی می کنند.
3_دیگران برای شما کار می کنند (این قدر اعتبار شما افزایش پیدا می کند که مدیریت و رهبری شما را دیگران می پذیرند)و شما ثروتمند می شوید.
آموزش کسب وکار مثل یادگیری زبان خارجی باید سطح بندی شود و هر فردی در یک سطح قرار گیرد.
از فارغ التحصيلان دانشگاه فقط3درصدامکان جذب در مراکز دولتی را دارند.پس آموزش ارزش آفرینی بسیار لازم و ضروری ست.80درصد بحث ارزش آفرینی هم متقاعد سازی افراد است. مقاطع تحصیلی هر کدام برای بخشی از انتخاب شغل یا راه اندازی کسب وکار مفید است یعنی مقطع لیسانس برای انتخاب شغل،فوق لیسانس برای ارتقاء شغل و دکترا برای ایجاد شغل است.
در جهان به مرور ارزش کالاها از بین می رود و ارزشی که آن کالا برای مخاطب ایجاد می کند ملاک قیمت گذاری قرار می گیرد.رقابت فعلی il در مدل های کسب وکار است.گاهی با یک تغییر کوچک در یک بخش کسب و کار مدل کسب وکار متفاوت می شود.
دیدگاهتان را بنویسید